Barnpsykologens tips för att förbygga stressproblematik hos barn

Nannynu! och barnsjukhuset Martina har initierat ett samarbete och det finns många spännande och intressanta punkter på agendan. Först ut är en intervjuserie där vi träffar en barnpsykolog, en specialistsjuksköterska och en barnläkare. I detta fall har vi haft ett samtal med barnpsykologen Kajsa om stressproblematik hos barn.

Vi träffar Kajsa i Martinas trevliga lokaler vid Sophiahemmet på Östermalm. Hon har jobbat som barnpsykolog på Martina i 5 år och är själv mamma till två små barn. Kajsa arbetar med barn från 0 till 18år och ofta är arbetet inriktat på föräldrarna lika mycket som barnet. Hon berättar att psykisk ohälsa är ett ökande problem i samhället och att problemaktien kan finnas hos barn i alla åldrar även om stressproblematiken vanligtvis uppstår främst hos barn som är 10 år eller äldre.

Vidare berättar Kajsa att stressproblematiken ofta är kopplad till skolan och uttrycker att det är vanligt med som barn upplever att de inte klarar att prestera på den nivå som förväntas. Det är också vanligt att barn upplever stress i samband med skolbyte eller då de går från låg- eller mellanstadiet till mellan- eller högstadiet. Vidare kan för mycket aktiviteter på fritiden också orsaka stress samtidigt som extra aktiviteter och motion kan hjälpa till att förebygga stress, det är alltså ingen lätt utmaning för föräldrar att skapa rätt miljö för just sitt barn.

Hur kan en stressproblematiken förebyggas och när är det dags att söka hjälp?

Kajsa menar att det finns några grundläggande punkter som man som familj ska se över för att förbygga en stressproblematik hos barnen och vi har nedan försökt summera de viktigaste punkterna:

  • Rutiner – Säkerställ att ni har tydliga vardagsrutiner för barnet vad gäller sömn och mat, att gå upp och ha läggdags samma tid varje dag och äta på regelbundna tider. Se också till att barnet har utrymme att varva ner innan det är sovdags.
  • Återhämtning – Prata med ditt barn och ta reda på vad just ditt barn upplever som återhämtning. Det ett barn kan uppleva ge dem energi kan ett annat barn uppleva tömma dem på energi och det är lätt att gå i fällan att tro att barnen fungerar på samma sätt som dig själv. När du vet vilken aktivitet ditt barn upplever som återhämtning är det lättare att planera en balanserad dag.
  • Kost – En bra kost är en förutsättning för att barnet ska må bra och förebygger stressproblematik, se alltid till att barnet har en bra kost och äter ordentligt, även i skolan.
  • Motion – Fysisk aktivitet är också en viktig aspekt för barnets välmående, se till att barnet får röra på sig ordentligt varje dag men var vaksam på om barnet har för mycket aktiviteter och inte får den återhämtning som behövs mellan aktiviteterna.
  • Förebild – Se till att du är en bra förebild. Barnen tar efter sina föräldrars beteende, om du ofta är stressad och inte har tydliga rutiner i vardagen är det väldigt lätt att ”smitta” barnet med samma beteende. Samma sak gäller förstås dina egna rutiner kring återhämtning, kost och motion.

Om du upplever att det finns en stressproblematik hos barnet trots att du beaktat punkterna ovan, eller om du känner att du behöver stöd att komma till rätta med punkterna ovan kan det vara läge att kontakta en psykolog som Kajsa eller någon av hennes kollegor.

Hur går en behandling av stressproblematik hos barn till?

Först tar du som förälder kontakt med barnsjukhuset Martina på telefon 08 – 120 231 10 eller lägger till dem som mottagning på din inloggning på 1177.se och bokar in ett besök. Det första besöket går ut på att fasta på vad som ligger bakom den problematik ni upplever så att rätt behandling kan initieras.

Behandling av stressproblematik hos barn kan se på flera olika sätt, och ofta är det föräldrarna som behandlas lika mycket som barnet säger Kajsa. Nedan är några exempel på olika aspekter av behandlingen av stressproblematik.

  • En viktig del av behandlingen är ofta att hjälpa föräldrarna komma tillrätta med vardagsrutinerna för barnet, alltså bland annat de punkter som nämnts tidigare om rutiner, återhämning, kost och motion.
  • Avslappningsövningar i olika former kan vara till stor hjälp för barnet
  • Sömndagbok kan användas som hjälp för att få en mer jämn nattsömn och därigenom en bättre återhämtning.
  • Ibland behöver familjen hjälp att fastställa i vilka situationer problematiken uppstår och hur dessa situationer kan bemötas eller anpassas.
  • Vid frågan om medicinering säger Kajsa att stressproblematik hos barn i princip aldrig medicineras, det som kan förekomma är att hon ger melatonin för att hjälpa barnet med insomning på kvällen.

Här avslutade vi intervjun med Kajsa och vi hoppas att få samma trevliga bemötande och värdefulla information från hennes kollegor Sanna och Per som är näst på tur att intervjuas.

Barnpsykolog

Stressproblematik

Kajsa Bergman

Barnsjukhuset Martina
Barnpsykolog

Inforuta om barnsjukhuset Martina

Barnsjukhuset Martina ligger på Sophiahemmet i Stockholm. Vi erbjuder kostnadsfritt barnsjukvård med avdelningar för bland annat barn- och ungdomsmedicin, psykisk hälsa och BVC. Vi tar hand om dina barns behov från nyfödd ålder upp till 18 år.

Här arbetar barnläkare och specialistsjuksköterskor med kompetenser inom de flesta områden, bland annat inom astma och allergi, mage- och tarmsjukdomar, neurologiska tillstånd, hjärtutredningar, tillväxt- och hormonfrågeställningar samt specialister inom neuropsykiatri (ADHD).

Vi har även en akutmottagning med medlemskap och tidsbokning via vår mobila app.​

Webbsida: https://barnsjukhusetmartina.se/

Kontakt: 08-120 231 10

Öppettider: Vardagar: 08:00 – 20:00 Helger 10:00-16:00

Adress: Valhallavägen 91 F & G, 114 86 Stockholm

Kontaktperson

Per Danckwardt

VD och marknadsansvarig Nannynu!